Orosházi Táncsics Mihály Gimnázium és Kollégium

Orosháza, 5900 Táncsics u. 2-4 Tel: 30/321-1661 FAX:06-68-416-515
Email: tancsics@tancsicsoh.hu

Iskolánk 2023-ban adott be pályázatot Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím elnyerésére. Az Oktatási Hivatal által kiírt pályázaton - a Pedagógiai Oktatási Központ és a bíráló bizottság javaslatai alapján - az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese a rendkívül magas szakmai színvonalú pályamunkák közül az Orosházi Táncsics Mihály Gimnázium és Kollégiumot érdemesnek ítélte Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím viselésére.

A bázisintézmény olyan megyei, járási, esetleg országos szinten magas presztízsű hagyományokkal rendelkező, infrastruktúrában a feladatellátáshoz megfelelő módon felszerelt, egyedi, más intézmények számára is példaértékű, működésében koherens, befogadó, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlattal, szakmai módszertani, szervezeti kultúrával és innovációval rendelkező, és ezt publikálni, valamint szakmai szolgáltatásként átadni képes intézmény, mely alkalmas adott területen magas színvonalú, hatékony tudásmegosztásra. Olyan intézmény, melyben a jó gyakorlat eredményesen működik mesterpedagógus vagy mesterpedagógus szaktanácsadó, illetve az intézményvezető által kijelölt pedagógus közreműködésével.

Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím viselése megtisztelő mind az intézmény vezetése, mind a pedagógusok számára, hiszen a jógyakorlatok átadásával tovább fejleszthetjük szakmai tudásunkat.

A bázisintézmény jógyakorlatai:

  1. Táncsics-nap: az 1970-es évek óta létező összeiskolai diákprogram, amely egyfelől tisztelgés a kiemelkedő névadó előtt, másfelől a hétköznapitól eltérő, hírértékkel bíró programsorozat, amelyet a diákság a diákönkormányzattal karöltve évről évre megvalósít.
  2. Velünk élő történelem - Helyi Nemzeti Emlékezet Program: a magyar történelmi múltunkról szóló ismeretek elmélyítése, a magyar nyelv ápolása, nemzeti ünnepeink, emléknapjaink, iskolatörténet évfordulói, nemzeti és történelmi emlékhelyeink, történelmi helyszíneink és Orosháza helytörténetének a megismerése, ápolása, életben tartása, a helyi és a nemzeti identitás kialakítása, megerősítése a tanulókban. A múlt nélkül nincs jelen és elképzelhetetlen a jövő!
  3. Kutató TANÁRaink: tanáraink aktív tudományos és szakmai közéleti tevékenységet folytatnak, ezen előadássorozat keretében van lehetőségük az adott kutatási téma bemutatására, tudásmegosztásra.
  4. TörténÉSZ-klub: a 2011-2012-es tanévtől a történelem munkaközösség szervezésében megvalósuló szakmai-közéleti program, melyen iskolánk jelenlegi és volt tanárai, diákjai, egyetemi tanárok, vendégelőadók tartanak szakmai előadásokat.
  5. Világjárók klubja: 2001-től megvalósuló program, melyen iskolánk jelenlegi és volt tanárai, diákjai, egyetemi tanárok, vendégelőadók tartanak ismeretterjesztő előadásokat.
  6. Európai Iskola – iskola Európában program során lehetőség van az Európai Unió oktatására élménypedagógiai módszerek segítségével, továbbá lehetőség van a hálózati együttműködésre a programban részt vevő iskolák között, illetve a program megismertetésére más középiskolákkal.
  7. Német nyelv és kultúra hete célja a német nyelvű országok történelmének, irodalmának, földrajzának, nevezetességeinek, gasztronómiájának és híres városainak megismerése, a német nyelven történő kommunikáció fejlesztése.
  8. Tea-party - Angol Vers- és Prózamondó Verseny célja az angol kultúra, kiemelten az angol nyelvű irodalom népszerűsítése verseny keretén belül.
  9. Kaáli Természettudományos Tehetségműhely – Kaáli Labor Program célja a természettudományos tárgyak iránti tanulói motiváció erősítése, továbbá a pedagógusok számára lehetőséget nyújt szakmai és módszertani megújulásra, intézmények közötti hálózati együttműködésre.
  10. Mozdulj a klímáért! akcióhét és A világ legnagyobb tanórája hét célja felhívni a diákok figyelmét a klímaváltozás folyamatában való felelősségünkre és az ENSZ 17 fenntartható fejlődési céljának megismertetése.
  11. Kistérségi Biológia Verseny célja a biológia és környezetvédelem iránt érdeklődő tehetséges diákok felismerése, támogatása és lehetőség biztosítása tudásuk összemérésére.
  12. Szerelmes Karnevál a farsangi időszak és a Bálint-nap ötvözésével létrejött program, mely színesíti az iskolai életet, hozzájárul a közösségépítéshez, teret ad tanulóinknak, hogy megmutathassák tehetségüket, kreativitásukat.
  13. Színek kavalkádja célja a téli ünnepkör farsangi időszakának feldolgozása játékos formában.
  14. Kisgimis Márton-napi kavalkád az 5-8. évfolyam számára szervezett Márton-napi kavalkád egy játékos délután, melynek keretein belül a diákokat megismertetjük a német hagyományokkal, azon belül is a Márton nappal.
  15.  „Szabadítsd Ki Táncsicsot!” interaktív matematikaverseny célja megismertetni a diákokkal az iskolánkat, valamint sikerélményhez juttatni a matematikát szerető diákokat.
  16. Kocka-nap - matematikai témanapon a PÍ-világnapjához kötődően a felső tagozatosok játékos feladatokon keresztül ismerkednek a nehezebb matematikával, míg a gimnazisták egyetemi előadók segítségével kapnak betekintést a felsőbb matematikához.
  17. Hálózati Tanulási Műhely: Utazz velünk a világ körül! program célja a tanulók motiválása az angol nyelv tanulására, figyelem felhívása az utazási élményeken keresztül a tapasztalati tanulás lehetőségére.
  18. Hálózati Tanulási Műhely: A Z és α – generáció motivációs lehetőségei: intézményünkben folyamatosan alkalmazott módszertani gyűjtemény a tanítványok képességtípusba sorolását követően tantárgytól független segíti a pedagógust abban, hogy a tanítványokat ösztönözze az önálló felfedezésre, meggyőzze őket a tanulás hasznáról, s növeli az eredményességüket.
  19. Hálózati Tanulási Műhely: Zöld Föld – fenntarthatóság és ökopedagógia az iskolai gyakorlatban program során a tanulók egy részével részt veszünk a fenntarthatósági tananyagok gyakorlati alkalmazásában pl. Zöld Föld kezdőknek és haladóknak tankönyv és tananyag, Young Innovators program - az Európai Unió legnagyobb éghajlatváltozással foglalkozó szervezetének, az EIT Climate-KIC-nek a módszertanának alkalmazása - és a Fenntarthatósági Témahét programjainak iskolai szintű megvalósításában. Örökös Ökoiskolaként fontos a cím megtartása, megőrzése és új tartalmi elemekkel való bővítése.
  20. Táncsics mesterei: Kreatív robotika – kreatív iskola célja ismerkedés a robotokkal, jártasság szerzése a robotprogramozás alapjaiban és a különböző feladatokat végrehajtó robotkonstrukciók alkotása és ennek bemutatása.
  21. Táncsics mesterei: Komplex pályaorientációs program célja a komplex pályaorientációs program integrálása az iskolapszichológusi munkába és a nevelés-oktatás folyamatába, különösen az osztályfőnöki munkába, és ennek bemutatása.
  22. Táncsics mesterei: DSD Program – a nyelvtanulás különleges lehetősége több mint egy nyelvi program, a német nyelvtanulás új lehetősége, mely a komplex személyiségfejlődés lehetőségét nyújtja különböző módszertani elemek alkalmazásával, egy olyan különleges motivációs tér, mely kreatív, módszertani sokszínűségével hozzájárul a sikerességhez.
  23. Táncsics mesterei: A TRX és a funkcionális tréning alkalmazása az iskolai testnevelésben célja az egészségtudatos életmód, rendszeres testmozgás igényének kialakítása a résztvevő diákoknál. Olyan innovatív módszer bevezetése, amely még hatékonyabbá, eredményesebbé és érdekesebbé teszi az iskolai testnevelés órákat.
  24. Táncsics mesterei: A láb mindig kéznél van! – életmódprogramban a helyes életmód kialakításához szükséges alaptudás megismertetése történik.
  25. Táncsics mesterei: Zöld az ász! Fenntarthatóság az osztálytermen kívül és belül: Okosan-Ökosan kampányok előkészítésével és lebonyolításával a diákok érdeklődésének felkeltése, szemlélet- és viselkedésváltozás elérése történik a megszerzett ismeretek és a mindennapi tevékenységekbe ágyazott akciók által.

 

Kapcsolattartó:           Seres Erzsébet

                                    Telefon: 06-30/321-1661

                                    Email: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.